lørdag 6. august 2011

Wok

For noen år siden fikk jeg en støpejernswok av min bror. Tung som bare - men praktisk til litt av hvert. Av og til blir den brukt til det den er ment til å brukes til, nemlig til å lage sunne og lette matretter.

Til fire stykker trenger du...

1 kg biffkjøtt (Jeg bruker elg, og tar det jeg har i fryseren)
4 dl blomkålbuketter
4 dl brokkolibuketter
(1 gulrot eller to hvis du vil det)
1 chilipepper (Jeg tar ut frøene - og passer på å klø meg i øynene før jeg skjærer...)
1 ts fersk og revet ingefær
2 dl cashewnøtter
1/2 dl soyasaus

Passe med rapsolje eller lignende til panna.
(Hvis du vil koker du pasta, ris eller noe sånt for å ha ved siden av.)

Skjær opp kjøtt og grønnsaker.
Varm opp woken. Hell i oljen. Når det ryker av den har du kjøttet oppi og steker det raskt. Ta det opp av gryta, varm opp oljen igjen (hell på litt mer) og ha oppi grønnsaker. La disse stekes raskt før du tar dem opp av panna. Ha soyasaus, chili, ingefær og nøtter opp i panna - men pass deg for eventuell sprut. La dette stå noen sekunder før du heller grønnsaker og kjøtt oppi igjen.
Hvis du, som jeg, har skåret opp for store biter lønner det seg nå å legge et lokk på gryta før du lar det stå å godgjøre seg mens du dekker på bordet.

Rester gjør seg også godt kalde.

God apetitt og god lørdagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar