søndag 7. august 2011

Barndomsminner

Sånn innimellom blafrer det et lite minne fra den gang en selv var mindre, verden var større og saligheta var et bæssmorfang fram fra ei bittelita skuff langt bak i hodet et sted. Det var stort å være med bestemor og bestefar å bake, og enda større var det å smake på kakene. Jeg mener å huske at kaffelefse var godt så lenge det var bestemor som bakte det, og jeg har vel bare spist det en eller to ganger siden hun døde.

Når det regner ute er det bakevær inne, og så lenge det endelig har kommet takke til hus er det fritt fram for å bake Kaffelefse etter bestemor sin oppskrift (med noen små justeringer...)

Dette trenger du:
4 egg
350 g sukker
240 g smør (Jeg brukte Melange)
2 kopper melk (Jeg brukte 3 dl, halvparten skummet og halvparten kremfløte)
1 kg hvetemel
4 ts bakepulver (Jeg brukte to)
4 ts hjortesalt (Jeg brukte to av en boks det står hornsalt på)

Fyll
Smør (Fortsatt Melange)
Melis
Vaniljesukker

Smør og mel smuldres. Egg og sukker vispes. Dette tilsettes sammen med det øvrige i det tørre. Bland sammen til en deig. (Denne ble løs, og jeg puttet oppi noe mer mel..) Kjevles til ca 1 cm tykkelse, stikkes du med et grytelokk eller lignende slik at du får noenlunde like kaker. Stekes dersom langsomt på takke. Avkjøles på rist.

Midtveis

Til fyllet røres smør, melis og vaniljesukker hvitt. Deretter smøres halvparten av lefsene med smørkremen før lefsene legges to og to sammen. Del de i passende stykker.

Det ferdige resultatet
Grei "bite-ti", men jeg mener å huske at smaken var litt anderledes for omtrent et kvart hundreår siden. Sendte en boks til pappa slik at han får komme med sin mening :-)

4 kommentarer:

  1. Det så deilig ut..
    Du baker fortsatt ser jeg:)
    Velkommen inn i blogglandia, du blir fort avhengig.
    Klem

    SvarSlett
  2. Ser godt ut ja.. Jeg tenker med gru på når dine ungdomsminner begynner å vake i overflaten.. :-D

    SvarSlett
  3. Så koselig innlegg:) takk for kommentar på bloggen.Nei heldigvis så blir ikke ungene borte for godt.Det vil forhåpentligvis være godt å komme hjem en tur:)
    La meg til som følger hos deg:)

    SvarSlett
  4. Oj, disse så gode ut!! Og det så ikke så vanskelig ut heller, det er jo en fordel, heheh!! :) :)
    *klem*

    SvarSlett